“Yī,èr, sān. . “. Ένας μαθητής κινέζικης μετράει μία-μία τις γραμμές, ενώ γράφει τον χαρακτήρα 大 (dà = μεγάλος). Αυτό φαίνεται σαν μια απλή διαδικασία, αλλά τα νέα στοιχεία δείχνουν ότι η μελέτη της κινέζικης γλώσσας και η εκμάθηση της γραφής κινέζικων χαρακτήρων μπορεί να καλλιεργήσει ένα σύνολο νοητικών ικανοτήτων που δεν καλλιεργούνται από τη μελέτη των άλλων γλωσσών και συστημάτων γραφής.
Οι περισσότεροι σπουδαστές επιλέγουν τη γλώσσα αυτή ως γλώσσα του εμπορίου και των επιχειρήσεων, ή ως τη « γλώσσα του μέλλοντος ». Ωστόσο, τα ακαδημαϊκά και νοητικά οφέλη της εκμάθησης κινεζικών χαρακτήρων αποτελούν ένα σημαντικό λόγο για τον οποίο η εκμάθηση της γλώσσας αυτής μπορεί να αποτελέσει πολύτιμη εμπειρία για τους μαθητές.
Η μελέτη της Κινέζικης διεγείρει διαφορετικά μέρη του εγκεφάλου, διότι είναι πολύ διαφορετική γλώσσα όσων αφορά στον ήχο, και στη γραφή. Ένα άρθρο του BBC, « Chinese Takes More Brain Power » αναφέρεται σε μια μελέτη που διεξήχθη από ερευνητές του Wellcome Trust στο Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία διαπίστωσε ότι « οι άνθρωποι που μιλούν την κινεζική γλώσσα χρησιμοποιούν και τους δύο κροταφικούς λοβούς του εγκεφάλου τους να κατανοήσουν τη γλώσσα, ενώ οι ομιλητές της Αγγλικής χρησιμοποιούν μόνο το αριστερό κροταφικό λοβό (Ιούνιος 2003). Η διαφορά είναι εμφανής, διότι οι ομιλητές της Κινέζικης χρησιμοποιούν τον τονισμό για να διακρίνουν μεταξύ τους, λέξεις ομόηχες με εντελώς διαφορετικό νόημα.
Εκτός από τις μοναδικές τονικές διαφορές, η γραφή των κινεζικών χαρακτήρων, βοηθά στην ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων, στην απομνημόνευση σχημάτων και γραμμάτων, στην οπτική αναγνώριση των γραφικών, και κρατά το μυαλό αιχμηρό. Ενα πρόσφατο άρθρο της Wall Street Journal, « How Hand Writing Trains the Brain », αναφέρεται στην έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Ιντιάνα, που επιβεβαιώνει τη σημασία της γραφής για την γνωστική ανάπτυξη (Οκτώβριος 2010). Μέσω της χρήσης της μαγνητικής τομογραφίας, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η νευρωνική δραστηριότητα παιδιών που ασκούνταν στη γραφή με το χέρι, ήταν περισσότερο ενισχυμένη και έμοιαζε περισσότερο με αυτή των ενηλίκων, σε σχεση με εκείνα που απλά κοίταζαν γράμματα. Σε σύγκριση με το λατινικό αλφάβητο, το οποίο είναι ως επί το πλείστον γραμμικό και γράφεται από τα αριστερά προς τα δεξιά, οι κινέζικοι χαρακτήρες είναι πιο πολύπλοκοι στη δομή και η γραφή περιλαμβάνει γραμμές και στις τέσσερις κατευθύνσεις: πάνω, κάτω, αριστερά και δεξιά. Η διαδοχική κίνηση των δακτύλων του χεριού για τη διαμόρφωση ενός χαρακτήρα ενεργοποιεί νευρωνική δραστηριότητα στην μνήμη του εγκεφάλου των εκπαιδευομένων.
Τα στοιχεία δείχνουν επίσης ότι υπάρχει συσχέτιση μεταξύ της εκμάθησης της κινέζικης γλώσσας και των μαθηματικών δεξιοτήτων. Ερευνητές από τη Νέα Ζηλανδία, παρατήρησαν ότι « τα παιδιά της Ασίας που εκπαιδεύονται στη κινέζικη γλώσσα φαίνεται να έχουν μεγαλύτερη κατανόηση των μαθηματικών εννοιών από τα παιδιά που μιλούν αγγλικά » και πιστεύουν ότι αυτό συμβαίνει επειδή κατά τη διάρκεια της φυσικής διαδικασίας εκμάθησης της Κινέζικης, ο μαθητής μαθαίνει βασικές μαθηματικές έννοιες και ενισχύει την μαθηματική του αντίληψη (White et al, 2001). Οι μαθηματικές δεξιότητες καλλιεργούνται από την γραφή των χαρακτήρων, η οποία καλλιεργεί δεξιότητες όπως τη καταμέτρηση, την ομαδοποίηση, την ταξινόμηση και τον εντοπισμό ομοιοτήτων και διαφορών.
Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στα Πρακτικά της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών για το πώς αυτοί που έχουν ως μητρική γλώσσα την κινέζικη επεξεργάζονται τους αριθμούς, σε σύγκριση με αυτούς που έχουν την αγγλική, δίνει τα ίδια αποτελέσματα των ερευνητών της Νέας Ζηλανδίας και καταλήγει στο ίδιο συμπέρασμα ότι δηλαδή η εκμάθηση της κινέζικης επηρεάζει τις μαθηματικές ικανότητες του εγκεφάλου (Tang et al. 2006). Η ομάδα των Κινέζων ερευνητών διαπίστωσε ότι οι ομιλητές της Κινέζικης χρησιμοποιούν διαφορετικά μέρη του φλοιού του εγκεφάλου για την επεξεργασία των αριθμών από τους ομιλητές της Αγγλικής και τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα διαφορετικά συστήματα γλωσσών, όπως τα κινέζικα και τα αγγλικά, μπορεί να διαμορφώσουν τον τρόπο με τον οποίο επεξεργάζεται ο εγκέφαλος πληροφορίες που δεν σχετίζονται με τη γλώσσα.
Αν και η έρευνα για τη σχέση μεταξύ της εκμάθησης της κινέζικης και της γνωστικής λειτουργίας δεν έχει ακόμη ολοκληρωθει πλήρως, υπάρχουν επαρκή στοιχεία που υποδηλώνουν ότι η εκμάθηση της κινέζικης αντιπροσωπεύει μια προστιθέμενη διάσταση στην εκμάθηση γλωσσών. Επιπλέον, το κινεζικό σύστημα γραφής είναι πραγματικά μοναδικό. Οι Κινέζικοι χαρακτήρες αντιπροσωπεύουν μια εντελώς διαφορετική παράδοση της γραφής. Αν και κατά γενική ομολογία χρονοβόρα, η επένδυση στην εκμάθηση ανάγνωσης και γραφής των κινέζικων χαρακτήρων είναι αποδεδειγμένα οφέλιμη όχι μόνο για την επαγγελματική σταδιοδρομία, αλλά και για τον εγκέφαλο ενός ατόμου.
Αναφορές:
- Gwendolyn Bounds, “How Handwriting Trains the Brain” The Wall Street Journal, October 5, 2010.
- Louise White, John Allan-Rae & Darell Fisher. 2001. “Asian Success in our schools – A Challenge?.” http://www.aare.edu.au/01pap/whi01153.htm (accessed on February 11, 2011)
- “Chinese ‘takes more brain power’” BBC News, June 30, 2001. http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3025796.stm (accessed on February 22, 2011)
- Yiyuan Tang, Wutian Zhang, Kewei Chen, Shigang Feng, Ye Ji, Junxian Shen, Eric M. Reiman, & Yijun Liu “Arithmetic processing in the brain shaped by cultures PNAS 2006 103 (28) 10775-10780; published ahead of print June 30, 2006. http://www.pnas.org/content/103/28/10775.full?sid=3baf1ad0-d9b1-406c-b9ad-94a64a948dbf (accessed on February22, 2011)